Resa till Mariestad, Torsö och Brommö den 15 sept

Rapport av Britta Johansson

Solen strålade över 57 alerta Aktiva Seniorer, som äntrade bussen mot Mariestad klockan kvart i åtta på morgonen.  Vi njöt av vårt vackra landskap, som lystes upp av solen under vår färd till Mariestad. Där mötte vår guide Sofia upp.Hon tog oss med på en busstur genom staden. Från hamnområdet fick vi för första gången se Torsö. Vi följde Vänerns  strand runt till Snapen och ut ur staden.

Sofia, entusiastisk, kunnig och positiv underhöll oss med Vänernfakta t.ex. att innanhavet har 22000 öar, 38 fiskarter under turen till brofästet vid Torsö, där kaffe och smörgås stod uppdukat till oss i Brygghuset.

När vi åter kom in i bussen hade Sofia delat ut en Torsö-broschyr och programmet för resten av dagen. Vi åkte över den 953 m långa Torsö-bron prydd av Torsövargen och Torsösnipan. Vårt första stopp var vid Fågelö kapell & Sjömanskyrkogård. Inne i det ljusa kapellet fick vi se ett votivskepp, en vacker Agda Österberg-matta och träaltare, som stod framför ett fönster, som fick utgöra altartavlan med vacker natur utanför.

Under resan mot Brommö-färjan berättade Sofia om ”sin” ö, som hon upplevde som lugn och trygg med egen skola, kyrka och hembygdsgård.

På Brommö träffade vi vår guide Olle, som verkligen älskade sin ö och bodde där 9 månader om året. Tre personer var bofasta där året runt. Färjekarlen Klas-Johan, hans hustru och deras son. De bedrev också ett jordbruk där. Brommö är 7 km lång och 3 km bred och till stora delar täckt av skog. 1803-1883 fanns ett glasbruk där, som tillverkade flaskor, fönsterglas och glastakpannor! Dessa användes bl.a. till taken på utedassen för att få in ljus! På glasbruket arbetade män som eldare. De blev sotiga och de blev magra som pinnar av allt bärande av ved. Därav fick de namnet sotepinnar. Vi gjorde ett stopp vid Vita Sand, en underbar sandstrand med vid utsikt över Vänern.

Olle och hans hustru Berit, barnfödd på ön, hade dokumenterat varje torp på ön med foto och fakta. Dessa var utställda i ett magasin vid färjan. Efter att ha avtackat vår trevlige guide åkte vi till hembygdsgården där vi besökte ett museum och även kunde inhandla hantverksprodukter.

Åter till Brygghuset, som nu serverade en mycket välsmakande lunch: gös med kantarellsås. Sofia berättade om broinvigningen och visade oss minnesstenen i form av en runsten från 1994. Tillbaka till Mariestad avtackade vi Sofia och vände hemåt med ett stopp för busskaffe vid Källby runstensbacke. Efter en härlig dag med en trevlig och lugnt körande busschaufför, Örjan, var vi hemma vid 18-tiden.

Vill Du se foton från resan? Klicka här.