Äldre reseskildringar

Resa med Resemakar´n och Aktiva Seniorer till Riga den 12 – 14 mars 2019.

På morgonen den 12 mars startade ett följe av 11 bussar i Resemakar´ns regi från Vänersborg med omnejd mot Stockholm.

Efter lämpliga fikastopp på vägen anlände vi så till Värtahamnen, där vi gick ombord på Tallink Silja Line Romantika, som skulle ta oss till Lettlands huvudstad Riga.

Under överfarten bjöds först på välkomstdrink, därefter musikunderhållning av Lilla Bandet och senare en stor middagsbuffé. Efter detta blev det underhållning och dans till en italiensk orkester.

Efter frukost anlände så fartyget till Riga vid 11-tiden. Vädret var ganska bra och delvis soligt. Det hade snöat på dagen och natten före så det var slaskigt här och var i Gamla stan.

Först fick vi en rundtur i stan med bussen och en lokal guide under ca en timme och sedan fortsatte vi till fots med guiden under ca 40 minuter. Därefter var det fri tid fram till kl 17 då båten skulle avgå.

Riga är en stad som är klassad som Världsarv och är gammal. Många av byggnaderna är från 1200 och 1300-tal. 1282 kom Riga med i Hansan och var näst största hansestad efter Lybeck. Riga har styrts av många olika länder såsom Polen, Litauen, Ryssland och inte minst Sverige, som styrde mellan 1629 och 1710.  Det man fascineras mest av är arkitekturen, alla vackra byggnadsfasader. Mer än en tredjedel av byggnaderna är i Jugendstil.

Tyvärr hinner man inte på några få timmar att se tillräckligt av denna stad och helst skulle man vilja uppleva den på sommaren, då den lär vara mycket vacker med parker och massor av blommor.

Dags för avfärd och musikunderhållning av Lilla Bandet. Därefter hade Resemakar´n en genomgång av sitt digra reseprogram, som förutom bussresor även innehåller flygresor. Det fanns möjlighet att boka resor under kvällen.

Den italienska orkestern spelade under kvällen till dans. Det bjöds också på övrig underhållning av en grupp unga flickor som sjöng och dansade. Även folkdans visades upp på en scen.

Tillbaka i Stockholm äntrade vi våra bussar, som tog oss tillbaka till hemorten efter en trevlig utflykt.

Resereportage från Vara konserthus med Tommy Körberg i rollen
som Lola. 2019-04-27

Vi var 51 st glada AS som reste till Vara konserthus lördagen den 27 april.
Kvällen började med en lättare måltid. Det serverades Sparrissoppa med örtolja och
bröd därtill
Föreställningen varade ca 1 timme och 45 minuter utan paus. Tommy Körberg gjorde
ett lysande framträdande som transvestiten Lola. Föreställningen var delvis mycket
aktuell med både metoo och situationen på äldreboende, men även hur Lola hade
det under uppväxten och hur det hade varit att vara transvestit.
Chauffören för kvällen var Lars-Erik Warfvinge, som tog oss lugnt och säker fram och
tillbaka.

Dalslandsresan den 23 maj 2019

Resan utgick som alltid från Resecentrum. Första stoppet var Dalslands Konstmuseum i Upperud. Efter kaffe med kaka, fick vi en guidning av Museichef Jörgen Svensson, Han berättade om de tillfälliga utställningarna som var 4 till antal. Den första var av Helena Pernow som går på Stenebyskolan i Dals Långed. Den andra var med två konstnärinnor Amalia Bille keramiker och glaskonstnär samt Magdalena Eriksson som målar. Sist men inte minst en textilkonstnärinna Elisabet Eriksson.

Resan gick vidare till Baldersnäs Herrgård, där vi först gjorde ett besök på Steneby Hemslöjd i sädesmagasinet Rian, som hade allsköns konsthantverk. Sen blev det lunch på herrgården. På menyn stod helstekt fläskfilé med rödvinssås syrad blomkål samt potatis och purjolök. Bröd och örtsmör.

Därefter fortsatte vi till Majberget och Halmens Hus i Bengtsfors. Det började med introduktion om hur tillverkningen med halmen började och har fortsatt. Det blev en del handlande och rundvandring i museet. Det ligger högt upp på berget med fin utsikt över nejden.

Vi avslutade resan vid Axel ́s Chark utanför Bäckefors. Vi fick provsmaka på flera av deras korvar samt en beskrivning hur tillverkningen går till. Det gavs också tillfälle att handla. Sedan avslutade vi med busskaffe och kakor. Vi var tillbaka i Vänersborg sent på eftermiddagen, alla verkade nöjda efter mycket lyckad dag.

Resa till Såtenäs F7 flygflottilj den 2 oktober

Resan började med fint klart och kallt väder men slutade i regn och rusk.
53 medlemmar som var med på resan.
När vi var framme vid Såtenäs F7 blev vi mottagna av Dag Källberg, som lotsade in
oss till en filmvisningssal där Håkan Brandt mötte upp.
Det blev ett väldigt intressant föredrag om Flygflottiljen och dess uppdrag inom
Försvarsmakten. Den innefattar både uppdrag åt regeringen och internationella
insatser. Försvarets Samtliga Herculesplan är stationerade där.
Samtliga piloter som ska flyga Jas 39 Gripen i tjänsten utbildas vid Skaraborgs
flygflottilj F7.
Vi åt lunch på restaurangen, som bjöd på buffé. En riktigt god lunch. Sedan
avslutade vi besöket på Museét, som är en civil avdelning inom området. Museét
drivs av frivilliga ideella personer. Där fanns olika gamla militärflygplan, som används
vid olika flyguppvisningar runt om i världen.
Resan gick vidare till Lidköping och Rörstrand, för fri tid, innan vi fortsatte till Närebo
gårdsbutik, restaurang och gårdshotell för fika och en god smörgås.

Resan till Vara konserthus den 12 oktober 2019

33 st aktiva seniorer åkte redan på förmiddagen till Vara, för att se föreställningen
Peter, Bruno och Matilda (nästan) Unplugged.
Vi började med att äta en väldigt god räksmörgås innan det var dags för själva
konserten.
Det hade tillkommit en medlem i gruppen Petra Wahlgren. Det var 4 stycken mycket
musikaliska artister som gjorde en lättsam show. En del låtar kanske var för
ungdomliga för vår kategori. Jag tror ändå att de allra flest var nöjda med
föreställningen.
Vi var tillbaka hemma kl18 på kvällen.

Dagsresa i juletid till Konstgården Redberga i Falköping den 26 nov. 2019.

Ett 40-tal aktiva pensionärer avreste med buss från Resecentrum  8.45. Det var inte så långt till Redberga som man kanske tror. Bara 8,5 mil, så vi var framme efter lite över en timme. Vi togs emot av Christina Wiberg, konstnärens änka, och började med kaffe o smörgås ute i galleriet, där man även kunde köpa en del teckningar o böcker av den store naturmålaren o. djurtecknaren Harald Wiberg. Vi fortsatte sedan in i huvudbyggnaden, uppförd för greve Jakob de la Gardie redan i slutet på 1500-talet och inköpt av Harald o Christina i år 1980. Harald levde här sina sista år. Han dog 1986, men arbetade in i det sista med sina djurmotiv som blev mycket berömda. De blev motiv på frimärken, glasdekorationer för svenska ambassader utomlands, sparmotiv åt SE-Banken, kataloger inom FN, Unesco etc. Detta gjorde att han på äldre dar fick möjlighet att inköpa Redberga Gods och där förverkliga sin konstgård med ett stort antal besökare. De ca 200 hektaren åkerjord arrenderades ut.

Christina har sedan förverkligat deras dröm genom att fortsätta att själv driva konstgården efter makens död.  Förutom Haralds konst, fanns också konstverk av kända konstnärer såsom Anders Zorn, Bruno Liljefors, Gunnar Brusewitz, Carl Larsson, John Bauer och Ivar Arosenius.  Ofta med anknytning till naturmåleri. Harald Wiberg kom från Ankarsrum utanför Västervik o studerade teckning i Stockholm. Redan i unga år visade han stora talanger för detta med att avbilda djur. Harald föddes 1908 i en stor familj och hade en fattig uppväxt.

Under Christinas kunniga guidning fick vi sedan gå igenom konstgården och slutligen se Haralds arbetsbord. Det blev ganska trångt bland all konst där inne men rundvandringen var mycket givande och vi fick veta mycket!

Efter avslutad guidning fortsatte färden till Kvänum, i närheten av Vara, för lunch på Hotell och Restaurang Lumber & Karle, där en mycket god buffé med efterrätt och kaffe intogs. Lumber & Karle anspelar på de gamla lagmännen som en gång nedtecknade Västgötalagen. Även här fanns tavlor och konstverk som anspelar på denna händelse från tidig medeltid, när lagmannen satt ting. Rättsstaten var viktig redan då.

Härefter fortsatte vi till VIO:s ljusfabrik i Vedum, där vi köpte en hel del stöpta ljus i alla de färger inför julen. Mysigt! Och vad vi förstod på deltagarna var resan mycket uppskattad.

Resan till Göteborgs konserthus 20 nov 2019

Resan startade på eftermiddagen till Göteborg. Vi kom ner till restaurangen Golden Hits för att äta en 2 rätters middag innan konserten. Maten var väldigt god och vad jag förstod var alla nöjda.
Vi anlände sedan i god tid till Göteborgs konserthus vid Götaplatsen, för att se föreställningen ”Thank You for The Music” med Gunilla Backman, Johan Boding och Kalle Moraeus samt ett 7-manna band samt två körtjejer.

Det gavs på en musikupplevelse som sträckte sig från 70 – talet och framåt. Det var musik både från ABBA och från flera av musikalerna, såsom Mamma Mia, Kristina från Duvemåla, Chess mfl. Artisterna var strålande och gav allt de hade. Man såg att de njöt av att få leverera från den fantastiska låtskatt som Björn och Benny har åstadkommit. Det var underhållning på högsta nivå som pågick i 2 timmar och 45 min inklusive paus.

Vi kom tillbaka till Vänersborg, glada och kanske lite trötta strax för kl 24 på natten.

Andrew Lloyd Webber Musikal Galakväll

Det var 35 glada pensionärer som åkte till Vara Konserthus för att titta på Musikal galan med Andrew Lloyd Webber musikalmelodier.

Vi började med att äta paj innan föreställningen.

Det var en blandning från hans olika musikaler. Med en grupp artister och musiker från London.

Många av melodierna kände man igen, men så fanns det de som var mer anonyma. Det var låtar ur Cats, The Phantom of the opera, Sunset boulevard, Evita, Starlight Express och de mindre kända Aspects of Love och School of Rock.